Jarenlang organiseerde Arjen Strijker (39) conferenties waar hij potentiële investeerders kennis liet maken met ondernemers die geld nodig hadden.
“Ongelofelijk inefficiënt”, noemt hij dat nu. Investeerders moesten er op zoek naar een speld in een hooiberg: een ondernemer waarmee ze affiniteit hadden, in hun sector actief was en die ze ook nog voldoende vertrouwden om ze een zak met geld te geven.
Daarom besloot hij in 2015 het volledig anders aan te pakken. Met een soort dating-app wil hij ervoor zorgen dat een algoritme voor investeerders op zoek gaat naar die speld in de hooiberg. “Algoritmes zijn zo slim dat ze het werk van mensen beter kunnen doen. En in deze sector is dat essentieel. Er zijn wereldwijd nog nooit zoveel startups geweest als nu en elke dag wordt die berg groter. Voor investeerders is het ongelooflijk moeilijk om zelf een goede match te vinden.”
Na een paar jaar sleutelen lanceerde hij in maart 2018 zijn platform en app Fundsup. Inmiddels hebben meer dan 300 investeerders en ruim 2400 startende bedrijven zich aangemeld. Maar als snelgroeiende startup heeft Strijker zelf ook geld nodig. En dat wil hij ophalen bij z’n eigen platform. De komende weken moet Fundsup 450.000 euro ophalen, anders is er een kans dat het bedrijf failliet gaat. “Maar we hebben nog een aantal alternatieven.”
Met Business Insider bespreekt Strijker hoe hij met Fundsup de Nederlandse startupscene vooruit wil helpen.
Hoe werkt Fundsup precies?
Strijker: "We proberen met Fundsup de eerste laag van filteren voor investeerders digitaal te maken, zodat ze niet meer eindeloos congressen hoeven af te struinen. In de app kunnen investeerders een aantal criteria selecteren waarop ze op willen filteren, zoals in welke sector ze actief zijn. Daarna komt een aantal ondernemers tevoorschijn die bij ze passen. Als de investeerder een ondernemer ziet die hij interessant vindt, kan hij hem omhoog swipen om te chatten."
"Dat chatten kunnen de investeerders anoniem doen en vanuit hun luie stoel. Als ze denken dat het klikt, kunnen ze afspreken om elkaar offline te ontmoeten."
Wat voor investeerders maken er gebruik van?
Strijker: "We richten ons voornamelijk op individuen, op mensen die zelf ooit een bedrijf hebben opgericht en dat met succes hebben verkocht. Zij hebben de kennis en de middelen om jonge ondernemers verder te helpen, maar weten vaak nog niet hoe ze moeten investeren en in wie. Ze zijn op zoek naar mensen in hun eigen niche, naar ondernemers die op ze lijken en in dezelfde regio actief zijn."
Hoeveel geld is er al mee opgehaald?
Strijker: "Omdat we ons alleen maar richten op het samenbrengen van investeerders en ondernemers, kunnen we zien dat er matches worden gemaakt. Maar we weten niet hoeveel investeerders uiteindelijk met een ondernemer afspreken en hoeveel geld er dan wordt geïnvesteerd. We hebben dus geen zicht op hoeveel geld al via Fundsup is opgehaald. We weten wel dat er al meer dan 440 matches zijn gemaakt via ons, dus dat we in ieder geval een hoop gesprekken op gang hebben gebracht. En toevallig weten we dat één match succesvol is: een startup in de energiesector heeft ons laten weten dat het via ons 500.000 euro heeft opgehaald."
Wat is jullie verdienmodel?
Strijker: "Omdat we geen zicht hebben op het geïnvesteerde geld, kunnen we ook geen commissie vragen. We willen niet tussen de investeerders en ondernemers in gaan zitten, we willen hen helpen met het ontdekken van mogelijkheden. Daarom werken we met een abonnementsmodel."
"Investeerders betalen bij ons 100 euro per maand om het platform te gebruiken. Dat is echt peanuts, zeker als je kijkt naar hoe duur die conferenties zijn waar ze anders heen gaan om ondernemers te vinden. De ondernemers betalen 150 euro per kwartaal. We hebben bij hen ervoor gekozen om het abonnement per kwartaal te laten lopen, omdat je niet binnen een maand een investeerder vindt en een deal sluit. Een kwartaal is daar realistischer voor. Op dit moment zijn al meer dan 300 investeerders lid, maar zij hebben de komende maanden nog een gratis lidmaatschap, dus er komt nog geen geld binnen."
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Strijker: "Over een jaar willen we marktleider in Nederland zijn. Er is nog geen bedrijf dat precies doet wat wij doen. Wij richten ons exclusief op de deal discovery, alle andere bedrijven die op ons lijken doen dat er een beetje bij. Het voordeel is dat wij nu goede software hebben waarmee investeerders bedrijven kunnen ontdekken, daar kunnen we hard mee groeien."
"Dat willen we niet alleen in Nederland doen. We gaan dit jaar nog naar het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen. Daarna willen we naar China en Brazilië. Dat zijn heel grote gebieden met een cultuur die heel geschikt is voor ons. Het is er allemaal nog niet zo perfect en omdat de landen economisch in de lift zitten, wagen mensen sneller een gokje. Dat kan via ons."
"Maar voorlopig richten we ons op een eigen investeringsronde. We draaien nu omzet en zijn inmiddels met 11 medewerkers, maar we hebben opnieuw hard geld nodig. We zijn een startup, dat is de harde realiteit. De komende weken moeten we 450.000 euro ophalen. Daarom staan we nu zelf ook op Fundsup. Lukt het niet om dat geld op te halen, dan is er een kans dat we failliet gaan. Maar we hebben nog een aantal alternatieven."
Lees meer over ondernemen en werk:
- Door 2 dingen anders te doen redde de CEO van Usabilla zijn bedrijf – nu koopt SurveyMonkey de Amsterdamse softwaremaker voor $80 miljoen
- Zit je collega tegen een burn-out aan? Zo herken je dat en dit kun je vervolgens doen om te helpen
- Theranos-oprichter Elizabeth Holmes sprak bewust met een onnatuurlijk diepe stem om indruk te maken in Silicon Valley